woensdag 26 februari 2014

In Alle Wijsheid..


Er is mij in het verleden weleens verweten dat ik op mijn  vader lijk. U weet hoe vrouwen zijn als ze geen argumenten meer hebben. Daar kon ik dan erg boos om worden. Want ik lijk helemaal niet op mijn vader. Mijn vader is namelijk nogal een bijzonder geval moet u weten. Zo iemand die verstand heeft van alles. Maakt niet uit waar het om gaat. En dat, in combinatie met zijn verbale vermogens, maakt dat je het in een discussie altijd aflegt, ook al heb je alle gelijk van de wereld. Hij laat je verbaal alle hoeken van de kamer zien. En die van de gang, overloop, keuken en alle andere ruimtes die op Funda het vermelden waard zouden zijn. Die gave heeft hij. Dat bewonder ik. Daar kijk ik tegenop. Maar soms is het ook best lastig. Want zijn woorden kunnen scherp zijn en bikkelhard. Met hem in discussie gaan is gelijk aan op de snelweg springen om, druk zwaaiende, die aanstormende vrachtwagen tot stoppen te dwingen. Moet je niet doen. Gewoon, omdat het kansloos is. Maar soms wil jij ook weleens gelijk hebben. Zeker als zoon. Want zo zijn zonen. Komt nog uit de natuur, van toen we nog apen waren en het recht van de sterkste gold. En toen wilde die jonge aap ook weleens gelijk. Zo werken die dingen.

Maar bij hem kon je dat wel vergeten. Vaders hebben sowieso altijd een voorsprong. Komt omdat ze ouder zijn en kunnen leunen op net een stukje levenservaring meer. Kennis. Geleerdheid. Inzicht. Wijsheid. Daar kun je niet tegenop, als zoon. En zeker niet bij hem. Want hij is echt goed. Verbaal gezien een koning. Echt; als hij ook nog een typmachine had gehad en de tijd om zijn gedachten op papier te zetten, dan zag het literaire landschap in Nederland er nu heel anders uit. Hij zou een autoriteit zijn. Boekenbal na boekenbal, signeersessie na signeersessie. En op zondag misschien net de tijd om thuis het vlees te snijden. Maar als eenvoudige nakomeling heb je het gedurende het opgroeien best lastig. En dus ga je je afzetten. Uiteindelijk. Ga je in protest. Niet in woord, je kijkt wel beter uit, maar in daad. Daar komt ook bij dat je soms gewoon graag wilt horen dat je iets goed doet. Zonder mitsen en maren. Zonder verbale strijd te moeten leveren. Soms wil je gewoon een simpele uiting van trots zien. Geen betogen, maar een ‘doe je goed!’. Of ‘je hebt gelijk!’. Gewoon, lekker basic, lekker simpel. Maar vooral met een beetje gevoel. Woorden zijn niet alles. Soms is een knikje of een glimlach genoeg.

En dus nam ik mij voor het allemaal anders te gaan doen. Als ik op die rots zat en die kleine aap bezig was zijn plek op te eisen. Van mij mocht ie. Ik zou luisteren en niet puur voor mijn eigen gelijk gaan. Ik zou ruimer denken. Mijn aanpak zou volledig afwijken van wat ik gewend was. En dus kon ik boos worden als ik het verwijt kreeg op mijn vader te lijken. Want dat was onzin, in mijn optiek. Want ik deed veel dingen anders. Veel beter natuurlijk. Ik maakte slechts gebruik van mijn kennis. En goot dat in woorden om aan te tonen dat ik het bij het rechte eind had. Verbaal ging ik er niet zelden vol in. Voor een ieders eigen bestwil, laat dat duidelijk zijn. Ik deed wat ik dacht dat goed was. Ik wilde slechts mijn kennis overdragen. Maar de mens zit vreemd in elkaar, denkt u niet? Want onlangs kreeg ik weer het verwijt dat ik op mijn vader leek. En weet u wat ik toen voelde? Trots. Ik was blij. Voelde mij vereerd. Ik ben blij hem te kunnen zijn, voor als hij er ooit niet meer is. Ik lijk uiteindelijk toch nog op mijn vader en dat maakt ons beide tot een geval apart. Voor sommigen misschien onuitstaanbaar, maar dat is maar tijdelijk. Dat is slechts tot het moment dat iedereen ons begrijpt. En die tijd komt. Geen ontkomen aan, dat heb ik nu zelf gezien. En misschien moet ik in die tussentijd wel een typmachine kopen. Je weet maar nooit.