woensdag 3 november 2021

Het Onvermijdelijk Besef..

Het scannen van mijn QR-code bood vandaag geen soelaas de deur uit te mogen. Dat geeft me even de tijd het woord tot u te richten. Ik moet zeggen dat ik het in het begin wat moest wennen aan zo’n scanner aan de post van je buitendeur, maar zoals u weet ben ik er nooit een voorstander van geweest veel de deur uit te gaan. Dus ik zie deze allernieuwste overheidsbemoeienis maar een beetje als een geluk bij een ongeluk. Ik heb nooit gegrossierd in social credits. Dus ook nu niet. Ik zal het bovendien vast wel verdiend hebben; ergens fout geparkeerd, mijn stikstofbudget overschreden of op social media de verkeerde mening gegeven. Ik mag even niet meedoen en dat is heus niet zomaar. Maar het geeft me wel even de tijd om een beetje met u bij te praten. U daar in 2021, ik hier in het jaar 2025.

Weet u nog die wappies die hel en verdoemenis predikten wat betreft corona-vaccinaties? Dat iedereen binnen een half jaar tot een jaar morsdood zou zijn? Wat hebben we gelachen he? Uiteindelijk begon de Grote Sterfte pas na twee jaar. Naja, misschien wel eerder, maar na twee jaar was er geen houden meer aan. Toen konden zelfs de msn er geen soep meer van maken. Liegen is een vak -wat men verdomd goed beheerste, ik kan echt niet anders zeggen- maar het houdt ook een keertje op. En zo werd heel langzaamaan duidelijk wat er loos was. Het bleek geen 5G te zijn, dat niet, maar wel een nogal onbetrouwbaar vaccin. Miljarden werden eraan verdiend. Miljoenen gingen eraan dood. En als dat niet het noodlottig einde was, dan wel de krankzinnige maatregelen die de massa er toe moest bewegen zich in te laten spuiten met een goedje wat in alle haast was ontwikkeld, waarvoor de verantwoordelijkheid door de makers contractueel werd afgeschoven, maar kon rekenen op alle steun van Hugo en zijn grootverdienende trawanten.

In 2021 liet u zich massaal vaccineren met een goedje waar niemand nog van wist wat het in de toekomst zou brengen. U ging blind uit wat de overheid u voorschreef. Want de overheid heeft nu eenmaal het beste met ons voor. Ondanks akkefietjes met toeslagschandalen, futiliteiten met Chroom-6 en absurde belastingen waar barbaarse machthebbers uit de middeleeuwen een erectie van zouden krijgen. En dan benoem ik nog even niet een grijnzende demissionair premier die werkelijk alle normen en waarden, wetten en regels, het onderscheid tussen recht en onrecht vrolijk deed wegwuiven. Zo ging dat nu eenmaal in 2021. Achteraf is het allemaal een koe in de kont kijken, nietwaar? En lachend werd het net steeds strakker aangetrokken. Spuiten of verzuipen. U werd bang gemaakt, voor de gek gehouden, voorgelogen. En u zag het, maar was niet bij machte het tij te keren. Alles voor het groene vinkje. Of uit angst. Of uit behoefte op vakantie te mogen.

In 2025 is de corona-app vele updates verder. Ik kan de deur vandaag niet meer uit. Ongetwijfeld doe ik dat voor een ander. Uit overwegingen van gezondheid en -uiteraard- solidariteit, behelst de app nu zo’n beetje alles en zijn oude moer. Zonder app geen betalingen. Zonder app geen aankopen. De app is ideaal gebleken om klimaatverandering te lijf te gaan. Het is je paspoort, het geeft aan of je ’s avonds na acht uur wel of niet de straat op mag (moet je verdienen) of wordt gebruikt als check hoe jij je gedraagt in sociaal opzicht. Altijd is duidelijk waar je je bevindt en hoe lang. En dat is verdomd handig, want zo raak je nooit meer kwijt. Wat begon als een gekke app die je anno 2021 nodig had om buiten op een terras te gaan zitten of naar een sportschool te mogen werd een soort van digitale God in je Broekzak. En in 2021 vond meer dan 85 procent van de Nederlanders dat normaal. Fijn zelfs. Want je eigen verantwoording nemen is tenslotte ook zomaar wat.

Ik mocht vandaag de deur niet uit en had dus even de tijd om het woord tot u te richten. Ik hier vanuit 2025 heb natuurlijk makkelijk lullen, maar u daar in 2021 valt toch echt van alles te verwijten. U twijfelde niet, stond niet op. Vond het best dat een kleine groep de schuld kreeg van alles. De zorg was ontmanteld. Uitgekleed. Jarenlang keihard genaaid. En toen dat fout ging was het de schuld van de Onverantwoordelijken. Zij die u nog probeerde te waarschuwen voor de lange arm der overheid die letterlijk en figuurlijk over lijken ging. Wappies waren het. En u lachte schamper. Nu is de overheid de baas over alles. Lichamelijke integriteit, het maken van eigen keuzes, vrijheid en solidariteit doen er niet meer toe. Omdat de msn niet meer konden verbergen wat er misging heeft men (lachend) een zondebok aangewezen. Hugo is voor de politieke trein geflikkerd. Zijn executie is deze middag een feit. In de wei hoor ik schapen onrustig blaten. Net als toen in 2021. Want sommige dingen veranderen niet.