dinsdag 24 januari 2023

Het Grote Gemis..

 

Ik wilde vanavond eindelijk weer eens een verhaaltje gaan schrijven. Maar het is me niet gelukt. Ik heb geen idee waar ik het over moet hebben of wat ik zou moeten benoemen. Ik ben compleet inspiratieloos. En dat is best wel raar. Want het is echt niet zo dat we hier ten burelen van Het Wakend Oog geen onderwerpen van gesprek hebben. De staat van het land. Polletiek. Dat vroeger alles beter was. Maar ook dat het weer kudt is. Dat 647 dagen regen achter elkaar echt te gek voor woorden is. Dat je mensen die een sympathie voor de winter hebben, (gezellig he) dood zou moeten schieten. Maar dat alles inspireerde me dus niet.

De pakkendste verhalen schrijf je als je compleet naar de klote bent. Depressiviteit is een zege. Daar komen de mooiste betogen uit voort. Maar ondanks de winterse omstandigheden van de laatste tijd in combinatie met een compleet gebrek aan daglicht, krijgen akelige gevoelens maar slecht vat op me. Het voelt als een gemis. En het is niet dat ik niet mijn best heb gedaan he. Ik heb al weken een broodrooster op de badrand staan en scheer me al tijden ouderwets met uitnodigende Gillette’s. Maar het doet me allemaal niks. Het trekt me niet over de streep.

Ik mis de warme gevoelens van treurnis en ellende. Ik wil mij onderdompelen in gevoelens van kommer en kwel. Leunen op een betonnen ondergrond van zelfmedelijden. Ik wil rampspoed, sores en misère. Maar het lijkt er niet in te zitten. Het gevoel niks te klagen te hebben overheerst. Dat het leven eigenlijk best mooi is lijkt niet te ontkennen. Soms betrap ik mijzelf er zelfs op dat ik loop te fluiten. Dus ja, ik wilde vanavond eindelijk weer eens een verhaaltje gaan schrijven. Maar dat lukte niet. Ik hoop nu op een lente van niks en een ouderwetse kudtzomer. Proberen we het daarna gewoon nog eens.