donderdag 12 december 2013

De Terreur van het Groeten..


Natuurlijk snap ik waarom. Ik begrijp het heus wel. Crisis, teruglopende omzetten, kommer en kwel. Allemaal heel akelige dingen. Dus als je als winkel dan een keer een klant krijgt moet je heel aardig doen. Dan gaan klanten je cool vinden en komen ze iedere keer weer terug. Om allemaal dingen te kopen. En dat is goed voor de omzet en dan doe je uiteindelijk een dikke middenstandvinger naar de crisis. Maar onderhand ben ik het wel een beetje zat, dat geslijm. Die gasten van de supermarkt waar ik altijd kom hebben de afgelopen tijd een cursus gehad. Tenminste dat denk ik. Want van de één op de andere dag doen ze allemaal heel aardig. En zijn ze me gaan groeten. Klinkt leuk, maar als ik bezig ben mijn mandje te vullen kom ik onderweg zeker een stuk of twintig vakkenvullende lieden tegen. En omdat ik zelf erg beleefd ben, zeg ik altijd wat terug. Heb je dus om en nabij gangpad acht een droge strot waarvan je denkt dat het nooit meer goedkomt. Hoe meer ‘goedenavonden’ des te sterker wordt de behoefte  zo’n gast met zijn vriendelijke harses door de koeling te trekken. Maar ja, opvoeding he. Dus dat doe je dan ook zomaar niet.
Maar of dat niet genoeg is heeft het supermarktrapaille nog iets nieuws bedacht. Sta ik dus op mijn gemak het vak van de koffie te checken, komt er één of ander wicht op mij af. ‘Of ze mij een bakje koffie aan kan bieden.’ Allereerst is dat een rare vraag. Ik weet niet wat jij wel of niet kan. Hoewel ik natuurlijk wel direct een idee heb van je verstandelijke vermogens als je blijkbaar niet tot veel meer in staat bent dan het aanbieden van kopjes koffie in supermarkten. Dan heeft het je in je leven vast niet erg meegezeten, laat ik het zo zeggen. Op zich vind ik het helemaal geen slecht idee hoor. Lekker creatief, hou ik van. Maar wees dan wel consequent. Want toen ik daarna een kleine drie kwartier voor de vitrine met condooms rondhing, heb ik geen mens gezien. Werd me helemaal niks aangeboden. Flikker dan in hemelsnaam ook maar op met je kudtkoffie. En hoe gaan ze dat oplossen als ik peinzend voor het vak van het wc-papier ga staan? Eventueel met mijn broek alvast op de enkels? Een idee, iemand?
En dan krijg je dus nog het gebeuren aan de kassa. Die zijn volgens mij zes maanden lang in opleiding geweest, minimaal.  Mijn God nog aan toe, wat een gespeelde vriendelijkheid. Wat een geveinsde belangstelling. Wat een onzin, wat een drama allemaal. Doet me altijd denken aan seks met mijn vriendin. Die denkt ook altijd dat ik het leuk vind als zij doet alsof ze het naar haar zin heeft. Maar het stoort me. Het irriteert. Bovendien leidt het af. Zo lig ik alleen maar nog langer astmatisch in je giechel te hijgen, dus stop daar maar mee. En dat gevoel heb ik dus ook bij de kassa in de supermarkt. Stop met je geleuter, hou gewoon je mond, dan ben ik zo weer weg. Ik kom hier omdat jullie rond deze tijd nog open zijn. Omdat ik mijn auto makkelijk kwijt kan. Meer is het niet. Echt niet. Kun je duizend keer goedenavond tegen me zeggen, maar je wilt niet weten wat ik jou wens. Stoor me niet en laat me met rust. Praat niet tegen me. Doe gewoon arrogant. Negeer me. Man, wat zal ik blij zijn als die crisis voorbij is en je als klant gewoon weer ouderwets de tyfus kunt krijgen. Want echt, ook ik begin die crisis behoorlijk te voelen zo.