dinsdag 3 december 2013

Volwassen Kinderleed..


Weet je wie ze eigenlijk per direct een doodschop zouden moeten geven? Juist, de lieden die verantwoordelijk zijn voor het verpakken van speelgoed. Ik heb toch een hoop tuig in mijn leven meegemaakt, maar die gasten slaan werkelijk alles. Wat een sadistisch uitschot zeg. Zit helemaal niets menselijks meer aan. Dat je een pesthekel hebt aan kinderen moet ieder voor zich weten. Vrij land, en zo. Dus dat je ze een beetje wilt sarren, treiteren en dwarszitten? Mwah, mijn zegen heb je. Maar uiteindelijk hebben ze de verkeerde te pakken. Nietsvermoedende ouders die dat spul uit de verpakking moeten trekken. En dat was ik dus in dit geval. En kijk, dan ga ik het persoonlijk opvatten. En kan ik behoorlijk link worden. Pislink, zou ik zelfs willen zeggen. Want dat spul is helemaal niet uit te pakken. Tenminste, niet zonder dat je daar een dag vrij voor neemt en er al je elektrisch echtemannengereedschap voor uit de schuur hebt getrokken.
Mijn dochter had om spul van Pet Shop gevraagd. Kent u dat? Zijn kleine, lastig te omschrijven dierenfiguurtjes met veel te grote hoofden en domme, wezenloze blikken in uitpuilende ogen. Beetje waar u dagelijks op uw werk mee te maken hebt dus, maar dan van plastic. Maar goed, als mijn dochter om Pet Shop vraagt dan krijgt ze dat. Ik ga niet het risico lopen dat ze later bij het GGZ rond loopt te bazuinen dat ik een vader van niks was omdat ze jaarlijks naar haar Pet Shops kon fluiten. Zo’n vader ben ik niet. Nah, alle cadeaus uitgepakt. Kind helemaal blij en gelukkig. En dan wil ze er natuurlijk ook mee spelen. Logisch, daar ben je kind voor. En of jij, als liefhebbende vader, de boel even uit de verpakking wilt halen. En dan begint dus de ellende. Want dat gaat helemaal niet. Die kunststof blisterverpakking uit de kartonnen omdoos peuteren lukt nog wel. Kwestie van goed kijken waar het plakband en de nietjes zijn aangebracht. Maar dan..
Elastiekjes. IJzerdraad. Nog meer plakband. Zelfs het kleinste onderdeel is vastgesjord, geniet, omwikkeld, vastgeplakt en nog eens gelijmd, vastgeklonken, genageld en versmolten met de kunststof omverpakking. En dat kind wat naast je staat heeft daar natuurlijk allemaal geen geduld voor. Loopt aan je arm te trekken, zeurt en zanikt. Dus bij het derde elastiekje heb je al zes keer een mep uitgedeeld. En maar schreeuwen dat ze moet stoppen met janken. Zweet gutst van je voorhoofd. Handen trillen. Mes erbij. Schaar. Naar de schuur voor een schroevendraaier. Nog eens terug voor een groter exemplaar. Hamer. Heggenschaar. Kettingzaag. En dat meisje maar huilen. En de moeder met haar wittewijnharses maar roepen; ‘Ik zei toch dat je vader een waardeloos stuk vreten was!’ En kijk, dat komt de gezelligheid van zo’n avond natuurlijk niet ten goede. Kun je zeggen wat je wilt. Een doodschop dus voor de gasten die hiervoor verantwoordelijk zijn. Hard en meedogenloos. Ga je eigen kinderen sarren. Lul.