dinsdag 21 oktober 2014

Het Koloniale Tuigh..


Eerst vond ik die Zwarte Piet discussie maar onzin. Maar toen de discussie aanhield, feller werd, ben ik mij er wat meer in gaan verdiepen. En inmiddels schaam ik mij een beetje weet u dat? Dat ‘wij’ zoveel waarde hechten aan een feest waar zovelen mee gekwetst worden. Dat is toch erg? Wat zijn we toch een stel egoïstische hufters. Dus omdat wij sinds jaar en dag een feestje voor de kinderen vieren op de manier zoals wij dat doen, moeten we de ogen maar sluiten voor al het vreselijke leed wat sommigen onder ons is aangedaan? Vindt u dat zelf ook niet een beetje vreemd? En dan maar roepen dat Zwarte Piet niets met slavernij te maken heeft. Belachelijk. Achteraf  -dat soort inzichten krijg je helaas altijd pas achteraf- heb ook ik de akelig racistische blikken in de ogen van mijn dochter gezien, als we anderhalf uur in de kou stonden te blauwbekken, wachtend op de aankomst van Sinterklaas en zijn slaven.  Het akelige koloniale vijfjarige wicht. Wat ben ik toch blind geweest.
U zou eens moeten weten hoe erg het is als je achter- achter- achter- achter- achter grootouders slachtoffer van slavernij zijn geweest. Dan lult u wel anders. Een dergelijk leed is niet te beschrijven, laat staan te verdragen. Daar loop je dagelijks mee. Dat raakt je. Je voelt de pijn. Hoort bij wijze van spreken de kettingen rammelen. En dat allemaal door die akelige blanken. Wij dus. Dat er in die contreien destijds onderling ook een levendige handel was, doet niet ter zake. Net zoals het geen punt is dat anno 2014 er nog landen zijn waar slavernij welig tiert. Als nakomeling, en als drager van al dat vreselijke leed, is het onzin je daar druk om te maken. Beter kun je je richten op een kinderfeest. Veel effectiever. Heb je veel meer aan. Dan maak je pas echt een punt. En wij stomme blanke hufters gaan daaraan voorbij. Had ik al gezegd dat ik mij diep schaam, iedere dag weer, als ik mijn blanke hoofd in de spiegel zie? Sterker, walging is het.
Nou, en dat gevoel heb ik dus ook als ik Zwarte Pieten zie. En die schijnheilige kudtkop van Sinterklaas. Je ziet gewoon aan zijn harses dat hij geniet van zijn blanke superioriteit. De lelijke haatbaard. Dus ik snap de Pieten-haters wel. Ik sluit me bij ze aan. Zwarte piet is racisme. Punt. Maar als dit is opgelost gaan we verder; Clowns drijven de spot met roodharigen. Vuurtorens idem. Het dragen van een bril is een regelrechte aanval op nerds, puur om ze belachelijk te maken. Opsporing Verzocht met louter Marokkaanse verdachten is tendentieus. En kerstbomen zijn ook kudt. Tenminste, als je zou geven om alles wat groeit en bloeit. Maar eerst Zwarte Piet. Te beginnen bij mijn dochter. Een beetje tekeningen zitten maken voor De Donkere Onderdrukte. De trut. En rond lopen te bazuinen dat Zwarte Pieten lief en grappig zijn. De schijnheil. Gelukkig maar dat wij volwassenen er zijn om altijd alles te verkloten. Anders zou het toch zeker nooit meer goedkomen?