dinsdag 12 mei 2015

De Ondergang..


Ik heb ik u al eens uitgelegd dat een mens niet kan leven van het schrijven van stukjes op een blog. Zeker niet als dat kudtstukjes zijn op een blog van niks, zoals deze. En dus doe ik daarnaast ook allerlei andere dingen. Omdat het moet. Ik doe heel veel en heb het er zelfs best druk mee. De grens ligt bij betaalde seks. Tenminste, met mannen. Boven een bepaalde leeftijd. Maar verder doe ik van alles. Zoals bijvoorbeeld het beheren van de Facebook-pagina van een bedrijf hier uit mijn woonplaats. Een lokale vestiging van een landelijke keten. Een groot bedrijf dus. Ik ga u uitleggen waarom dat niet van lange duur gaat zijn. En dan niet eens om mij. Maar omdat het perfect aangeeft waarom dit soort bedrijven achter elkaar op de fles gaan. Economische crisis? Welnee. Laat u niet voor de gek houden.  

Ik plaats een bericht op facebook. Met een plaatje. Het gaat over de openingstijden op zondag van het bedrijf in kwestie. En die van de concurrent. Op het plaatje zie je Buurman en Buurman die elkaar omhelzen. Met de slogan; ‘Liefde is.. Saampjes gezellig op zondag open zijn..’ In de tekst verwijs ik naar het feit dat zo’n beetje het hele winkelcentrum die dag open is en dat men op de site kan kijken welke buurmannen dit betreft. Leuk was dat ik twee concurrenten van elkaar de liefde liet betuigen en ze zo samen een boodschap uitbrachten. Dat werd dan ook enthousiast ontvangen door de volgertjes van de pagina in kwestie.  gezien het aantal likes. Wat positief voor mij is, omdat ik zo kan zien goed bezig te zijn. En als ik goed bezig ben blijft mijn schoorsteen roken. En is er brood op de plank.

Maar dan komt het. De Social Media Manager (Haha, ‘Social Media Manager’) van de concurrent bevalt het blijkbaar niks en stuurt een mail naar een collega van haar, ene Willem. ‘Het berichtje moet van de internets verdwijnen.’ Willem is manager beveiliging, veiligheid en derving. En dat pakt hij serieus aan want onder zijn mail staan al deze woorden in hoofdletters. In die mail lult ze wat over intellectueel eigendom en over de NMA. Een Facebook berichtje op een pagina van niks in een stad van niks over twee winkels van niks zou namelijk weleens bij de NMA kunnen suggereren dat er afspraken zijn tussen  de twee, over de openingstijden. Ik persoonlijk ken de NMA niet, maar die hebben dus blijkbaar helemaal niks zinvols te doen als ze hier over zouden vallen. (Het door mij gebruikte plaatje kwam ik op een miljoenmiljard andere internetpagina’s tegen maar, eerlijk is eerlijk, ik had geen bron gebruikt, dus daar hebben ze een puntje)

Afijn. Willem zou geen manager Beveiliging, Veiligheid en Derving zijn (in hoofdletters) als hij het er bij liet zitten. Die bladert door zijn adresboek en komt daar de juiste man tegen bij wie hij zijn ongenoegen kan uiten. Sterker, het is zijn collega van de concurrent; Ook een manager beveiliging, veiligheid en derving. Denk ik. Want helaas stuurde die de mail door vanaf zijn Iphone, dus dan zie je dus geen coole titels en zo. En of die dus wel of niet in hoofdletters zijn. En hoewel je van deze man zou verwachten dat hij alle adressen binnen handbereik heeft, omdat (als manager beveiliging, veiligheid en derving) snel en adequaat reageren nu eenmaal in je natuur zit, stuurt hij de mail met het verzoek door naar de district-manager. Of die de winkelmanager wil aanspreken (via een mailtje) op het Facebook-berichtje, waar twee buurmannen elkaar omhelzen en de tekst laat weten dat men op zondag open is.

En dus ontvangt die winkelmanager uiteindelijk dat mailtje. Maar die is er niet. En zijn vervanger ook niet. Dus de vervanger van de vervanger stuurt het berichtje door naar mij. Ik scrol terug, moet vreselijk lachen en verwijder het desbetreffende berichtje. Maar die eerste in deze hele rij verlangde ook nog ‘terugkoppeling’. Dus gaat de bevestiging van het verwijderen van een digitaal berichtje van niks, geplaatst door een vestiging van niks, uit een plaats van niks, over een onderwerp van niks ook nog eens dezelfde weg van niks terug. En dan evengoed nog de crisis de schuld durven geven van hun ondergang. Wat zou het mooi zijn van een blog als dit te kunnen leven. Alleen al om je niet meer te hoeven storen aan pure stompzinnigheid. Want wat nou als die allereerste gewoon rechtstreeks een berichtje had gestuurd naar die Facebook-pagina? Was dat niet efficiĆ«nter geweest? Grote bedrijven gaan ten onder aan zichzelf. Aan wereldvreemden met mooie titels. Met veel hoofdletters. Ik ben nog denkende hoe dit samen te vatten in een Facebook-post. Maar vooral op zoek naar een nieuwe klant. Van het type ‘opgestroopte mouwen en verder niet teveel gezemel.’ Dat doe ik dan gratis. Zelfs al kan ik van een blog als dit niet leven.