woensdag 14 augustus 2013

Het Grote Zomerleed..


Natuurlijk ben ik blij met de zomer. Lijkt me logisch. We hebben dik een jaar lang regen gehad. En kou. Heel veel kou. Ergens vorige zomer is het winter geworden en daarna heeft het er lange tijd naar uitgezien dat aan die meteorologische lijdensweg geen einde zou komen. En nu, sinds een week of wat, is het eindelijk zover. Zonnetje schijnt, de lucht is blauw en vogeltjes zingen vanaf de vroege morgen enthousiast hun lied. Het klinkt sterk, maar vanmorgen hoorde ik een mus die klassieker van Peter Koelewijn tjilpen. Vlak voor hij de daad bij het woord voegde en dood van het dak viel. Zo warm is het. Kunt u nagaan. Toch moet ik ook een kanttekening plaatsen bij dit zomerse weer. En dan niet zo van ‘Pff. Warm. Heet. Kan het niet wat minder?’ Nee. Daar hoort u mij niet over. Het gaat mij om het feit dat veel vrouwen zich zomers gaan kleden. En in een perfecte wereld zou dat allemaal niet zo erg zijn. Maar we leven niet in een perfecte wereld. Verre van dat.

In feite ben ik gewoon een seksistische klootzak. Komt omdat ik een man ben. En wij mannen zijn dat allemaal. Ook dus de mannen die zeggen dat ze het niet zijn. Ik zou zelfs durven beweren dat die het ergst zijn, maar dat nu even terzijde. Seksistische klootzakken hebben op zich geen enkele moeite met vrouwen die zich zomers kleden. Hoe zomerser hoe beter, zeg maar. Maar het punt is dat heel veel vrouwen niet begrijpen dat ze dat beter niet kunnen doen. Als ik mijn negen centimeter pure mannelijkheid ga verpakken in een kindermaat zwembroekje met tijgerprint, zou de wereld ongetwijfeld te klein zijn. Wat ik wel niet denk. Belachelijk en ronduit aanstootgevend. Maar vrouwen doen maar wat. Denken dat alles kan. En die persen zich dus vervolgens in kledij waarvan zij denken dat het hun vrouwelijkheid op positieve wijze accentueert. En dat zoiets allemaal maar kan, omdat het zomer is.  

Ik heb de afgelopen tijd de meest vreselijke dingen gezien. Zo erg, dat als je het thuis vertelt men je simpelweg niet gelooft. Ik heb enorme borsten zien vechten voor hun vrijheid. Gewoon, omdat ze die vrijheid roken. Binnen handbereik zagen. Normaal keurig op hun plek gehouden door een degelijke constructie van kant en Tata-Steel, nu losgelaten in slechts luttele vierkantedecimeters goedkope H&M stof. Ik heb kwabben van vet gezien die elkaar overlapten zoals een klein kind een kerstboom zou tekenen. Allemaal zichtbaar door te strakke shirts van bedenkelijke Chinese makelarij. Benen als heipalen, die uiteindelijk eindigden onder veel te korte rokken. Het roomwit van de met diepe putten gesierde huid, onregelmatig onderbroken door een wirwar van paarsgekleurde spataderen.  Kromme tenen met zwaar vergeelde nagels die mij aankeken vanaf de zachte ondergrond van hun Bristol slippertjes. Ik heb het allemaal gezien. Natuurlijk ben ik blij met de zomer. Maar dames, hou alsjeblieft een beetje rekening met de seksistische klootzakken onder ons. Laat ook voor ons de zon een beetje schijnen. We waren er zó aan toe.