woensdag 7 augustus 2013

Opvoedkundige Wijsheid..


Mijn ouders hebben hun uiterste best gedaan mij een beetje knap op te voeden. Respect en complimenten. Dat moet niet makkelijk zijn geweest, geef ik direct toe. Maar ze deden het toch maar mooi. En u mag het gerust weten, het resultaat mag er zijn. Ik ben verworden tot een ontzettend beleefde jongeman. Ik weet hoe het hoort. Wat wel en niet kan, en zo. Ik weet dat er meer zijn zoals ik, maar ben ook op de hoogte van het feit dat er heel veel mensen zijn die minder geluk hebben gehad. Qua opvoeding. En als het niet van die verschrikkelijk tokkies waren geweest zou ik nog met ze te doen hebben ook. Echt. Want je leven is nu eenmaal een stuk prettiger als je een degelijke opvoeding hebt genoten. Maakt de boel een stuk makkelijker. Opent deuren, zeg maar. En dat is mooi. Hadden mijn ouders goed bekeken.

Eén van de kenmerken van een beetje opvoeding is het feit dat U het woordje ‘U’ kent, en nog mooier, dat U het met enige regelmaat gebruikt. En dat doe ik dus. Want zo heb ik dat geleerd. Gaat een stukje respect van uit. Beleefdheid. Mensen met ‘U’ aanspreken is helemaal niet erg, raar of eng. Sterker, het is zelfs korter dan ‘Jij’ of ‘Jou’. Dus wat wil je eigenlijk nog meer? Uiteraard heeft men mij dat destijds op school proberen af te leren. Moest je wel ‘je’ en ‘jij’ tegen dat  lesgevende Groen Links-gekkie zeggen en hem of haar aanspreken bij de voornaam. Deed ik dus niet. Weigerde ik. Want zo had ik dat niet geleerd. Mijn gedrag op school was niet altijd om over naar huis te schrijven, maar er is geen leraar die kan zeggen dat ik het bloed onder zijn nagels vandaan heb gehaald op onbeleefde wijze. Ik was altijd netjes. Altijd correct. Nogmaals, van een beetje degelijke opvoeding is nog nooit iemand doodgegaan. Ik kan het een ieder dus rustig aanraden.

Maar wat schetst mijn verbazing toen ik van de week een folder van een bouwmarkt ontving? Dat Doe-Het-Zelf-tuig spreekt haar klanten wel gewoon met ‘je’ en ‘jou’ aan. Op arrogante toon wordt mij uitgelegd dat ik een bonnetje nodig heb om korting te krijgen. ‘Vergeet je bon niet als je naar de winkel komt!’ Aha, dus eerst ongewenst oud papier door mijn brievenbus persen en mij dan ook nog aanspreken alsof ik één of ander domme kleuter ben? Mij een beetje in mijn  eigen huis lopen te je-en en jou-en. Ow, en ook een mooie, ‘Kijk op onze site voor de overige voorwaarden.’ Wat is dat nou voor toontje? Nooit van ‘alstublieft’ gehoord? Uw hippe tekstschrijver kwam zomaar even niet op dat woord? De tiefus, stomme bouwmarkt.  Zoek het uit met Uw kudtbonnetjes en idem folder. Sterf met Uw ‘jij’ en ‘jou’. Ga dood of het onderwijs in, arrogant Buurman & Buurman gespuis. Probeer eens modern te doen met Uw prijsstelling in plaats van de basis van fatsoensnormen te verdoe-het-zelven. Mijn ouders zouden in elk geval trots op U zijn. En de Uwe wellicht ook. Alsnog. Mooi he?