dinsdag 20 augustus 2013

Revolutie!


Zo. Zijn we er klaar voor? Want het gaat beginnen. Ik voel het. Ik weet het gewoon. Alles wijst erop. We staan aan de vooravond van De Revolutie. Echt waar. En ik ben er klaar voor. Sterker, ik heb er zin an. Heb zelfs een beetje geoefend. Getraind, zeg maar gerust. Ik loop inmiddels de honderd meter in nog geen tien seconden. Met hooivork dus he, laat ik duidelijk zijn. Nou, ik geef het je te doen. In mijn schuur staat een guillotine. Een prachtig stukje huisvlijt al zeg ik het zelf. Het mooie is dat het ding demontabel is. Zodat ie straks makkelijker te vervoeren is. In de trein. Op weg naar Den Haag. Want daar gaat het dus gebeuren he, in Den Haag. Daar is het waar de dingen plots een heel andere wending gaan krijgen. Een bloederig rommeltje gaat het worden, dat wel. Maar zo werkt dat nu eenmaal met revoluties. Als je thuis gaat verbouwen begin je ook met slopen. Wordt het ook altijd even een puinzooi.  Zijn er ook momenten dat je denkt;  ‘Nou nou, moet dat nou, tjongejonge, kan dat niet anders?’ Maar uiteindelijk komt het altijd weer goed. Nah, zo gaat dat met revoluties dus ook.

Weet u wat mij een mooi moment lijkt? Nee? Ga ik u vertellen. Dat we met heel veel mensen daar op dat binnenhof staan. Beetje stenen gooien, u kent het wel. En dat er dan een politicus naar buiten komt die ons oproept tot kalmte. Zo’n guitig rijtje ME-ers ervoor, die wat onwennig en met opgeheven knuppeltjes en koddige rieten schilden de goede man tegen het plebs tracht te beschermen. De herrie die gemaakt wordt  is oorverdovend, maar toch probeert die meneer ons op andere gedachten te brengen. Door beloftes te doen waarvan we er al genoeg hebben gehad. Door beterschap te beloven zoals dergelijk biologisch afval altijd doet, als het weet de publieke opinie een klein beetje tegen te hebben. En dat dan iemand van ons zijn bazooka op zijn schouders legt. En nog even een slokje van zijn milkshake neemt voor hij de trekker overhaalt. Als een soort van startschot, maar dan in de ruimste zin van het woord. Dat er achter die rij ME-ers nog heel even een gast in zesdelig pak staat zonder hoofd. Met opgeheven vingertje. Zoals kippen nog even schijnen door te lopen als je ze het hoofd afhakt.

En daarna gaan we pas goed aan de gang. Een aantal vrijwilligers schroeft mijn portable guillotine in elkaar terwijl de rest op jacht gaat. Nee, ‘op jacht’ klinkt wat banaal. Zij roepen het bestuurlijke tuig tot de orde. Klinkt al heel anders. Dat ze dat doen door ze met grof geweld van het van angst ondergezeken pluche te slepen, is een ander verhaal. Argumenten telden al jaren niet meer voor dit soort volk. Een goed gesprek zat er toch al niet in. Onzin dus om ze nu netjes te vragen even mee naar buiten te lopen. Heeft geen zin. En eenmaal buiten komt het goed. Gewoon bikkelhard aanpakken. Even een voorbeeld stellen voor de volgende generatie politici. Laten zien dat het op een gegeven moment welletjes is. Dat we het niet zo hebben op leugenachtig tuig wat er enkel op uit is zichzelf te verrijken. Of hun graaiende vriendjes in de top van grote bedrijven. Kunt u mij nu misschien lomp en onbehouwen noemen, maar zij waren al vele jaren eerder van God los. De Moraal bestond allang niet meer. Niet zeuren dus, we gaan het gewoon doen. Ik ben er klaar voor. Heb er zin an. En u?