maandag 8 februari 2016

De Uiteindelijke Conclusie

Tuurlijk. Iedereen wil een normaal leven. En dat je dan zelf nog een beetje sleutelt aan de kaders van wat nou wel en niet normaal is, ach, daar zal ook niemand moeilijk over doen. Want wat voor de één normaal is zou tenslotte voor een ander best wat minder mogen. Of juist meer. Hangt er vanaf wat je normaal vindt. Daar zit een zekere bandbreedte in, zeg maar. En dat is mooi. Want vrijheid is blijheid. Maar toch schijn ik daar niet erg mee geholpen te zijn. Want ik schiet boven alle gemiddelden uit. Bij mij is niets normaal. Bij mij wil het maar niet lukken om datgene te bereiken wat eigenlijk bijna iedereen wel wil. Sterker en onder ons gezegd; wat ik ook wel had gewild.

Maar ik heb mij er inmiddels bij neergelegd. Het gaat niet lukken. Ik kan proberen en ik kan doen. Maar het gaat gewoon niet gebeuren. Blijkbaar ben ik uitgerust met een akelig soort gen wat voorkomt dat ik ooit zal vinden wat ik zoek. Ik ben als een blinde die gevraagd is met hele grote, stug rubberen handschoenen de glazenkast met de grootst mogelijke zorgvuldigheid leeg te ruimen. En dat niet alleen; ik moet ze stuk voor stuk afstoffen, door een teiltje water en Dreft halen en ze daarna op alfabetische volgorde weer terugplaatsen. Dat lukt dus niet. Al wil ik het nog zo graag. Al neem ik de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht en doe ik nog zo mijn best. Alles gaat stuk. Alles gaat kapot.


Ik heb het geduld niet. Of mis gewoon de verstandelijke vermogens. Ik ben lomp en onbehouwen. In principe bedoel ik alles goed, maar het komt maar zelden lekker uit de verf. Ik ben zo wanhopig op zoek naar rust dat ik het er waanzinnig druk mee heb. En dan kun je een normaal leven natuurlijk wel op je bolle albinobuik schrijven. Niets is zeker bij mij. Er is niks dat vaststaat. Mijn gemoedstoestand is van een onnavolgbaar soort. Ik combineer ronduit asociaal, koud en kil gedrag met oprechte liefde. Van het één op het andere moment ben ik of de graag geziene gast óf juist degene waarvoor je de uitsmijter waarschuwt. Ik ben bang voor niemand en bang van alles. Of andersom. Maar vooral zou ik ontzettend graag een normaal leven willen leiden. Precies. Net als iedereen.