donderdag 2 augustus 2012

De Herkansing..


Het kan soms verkeren denkt u niet? Tot nu toe was ik gewoon een ranzige, asociale, pauperachtige roker. Maar binnen nu en week ben ik dus een ranzige, asociale, pauperachtige niet-roker. Ik zie hierin wel degelijk vooruitgang. Vanaf aanstaande maandag stop ik met roken. Maar nu een keer echt. Definitief. Klopt, de trouwe lezer van dit blog (Hoi mam!) weet dat ik dit onderwerp al een aantal keer eerder heb behandeld, maar nu is alles anders. Of in elk geval net even anders dan al die andere keren. Mijn vastberadenheid is er dit keer één die zijn weerga niet kent. Gewoon stoppen met die zooi. Niet meer doen en het er niet meer over hebben. Zo simpel is het in feite. Waarom het die afgelopen vierentachtig keer dan is niet gelukt? Mwah, weet niet. Denk een samenloop van omstandigheden. Kan een keer gebeuren. Een paar keer zelfs. En ja, zelfs vierentachtig keer. Net of dat zoveel zegt over mijn wilskracht en discipline. Lijkt mij erg kortzichtig.  
Of ik blind ben voor de valkuilen die mij in grote getalen staan te wachten? Neen, integendeel. Maar ik ken ze allemaal al. Dus misschien dat ik daar een voorsprong heb weten op te bouwen. Ooit heb ik maanden niet gerookt. Dus dacht ik op een gegeven moment dat ik dus best kon roken omdat ik blijkbaar kon stoppen als ik dat wilde. Ik vond hem verdomd goed gevonden. Ik heb mijzelf ook weer aan het roken weten te zetten door mij te overtuigen van het feit dat ik het nodig had. Kon simpelweg niet zonder. Ging ik dood of weet ik veel wat. Vond het ooit een pracht van een argument. Verder is roken helemaal niet zo erg als men graag doet beweren. Soort van complottheorie; In feite is het juist heel gezond, maar dan kun je heel oud worden en dat wil de overheid natuurlijk niet. Kwestie van pensioengelden, u weet wel. Tja, wie steekt er niet nog eentje op als hij daarmee de Staat der Nederlanden dwars kan zitten? Precies. Verder ben je gewoon heel cool met een Winston of een Marlboro in het gelaat gedrukt. En wie wil er niet cool zijn als hij dat in feite helemaal niet is? Dat bedoel ik dus. Afijn. Smoesmatig gezien zou ik zo nog uren door kunnen gaan.
Maar stoppen met roken is toch gewoon heel moeilijk? Maar natuurlijk. Ik zou de laatste zijn dit te ontkennen. Stoppen met roken is naar. Doet erg rare dingen met de mens. Sterker, op een gegeven moment lijkt het wel of alles in het teken staat van sigaretten. Je ziet ze overal. Ze zijn daar, waar ze onmogelijk zouden kunnen zijn. Er zijn dieptepunten die je in een bepaalde roes brengen. Ben je er gewoon even niet meer bij. Je zuigt dan aan Hema rookworsten, aan pennen, vingers van wie dan ook, langwerpige papieren lampen van de Ikea of de keukenkraan. Maakt dan allemaal niet meer uit. Ikzelf ben ooit eens uit een dergelijke roes ontwaakt terwijl ik op een schaars verlichte parkeerplaats een wildvreemde vent stond te pijpen. Schokkend toch? Zal het gezicht van die kerel nooit vergeten. Zo van; ‘Ho ho, tuttut, stop maar hoor. Het begint nu onderhand een beetje pijn te doen.’ Dus nee, makkelijk zal het ook dit keer niet zijn. Maar toch. Dit keer is alles anders, ik voel het gewoon. Vanaf aanstaande maandag gaan we het dus gewoon doen. Zonder mitsen en maren. Puur op discipline. Echt waar.  Mooi. Ga ik nu even proberen of je shag eigenlijk ook kunt snuiven.