zondag 19 augustus 2012

Het Rancuneuze Volk..


Natuurlijk schrok ik. Het ene moment zit je nog gewoon rustig te What’s-Appen en het volgende moment slaat er een menselijk hoofd tegen de voorruit van je auto. Het zag er wat Andre van Duin-achtig uit; zo’n scheefgetrokken kop die je ineens, van achter glas, verbaasd vanaf je motorkap ligt aan te kijken. Gaat dus echt niet, die combinatie van je mobieltje en autorijden. Maar goed, al doende leert men, nietwaar? Evengoed had ik de beleefdheid even uit te stappen. Terwijl het echt geen fraai weer was hoor. Zomer of niet, ik vond het verdomde koud zo op de late avond. Terwijl ik uitstapte leek me dat zelfs wel een mooie opening. Om het ijs wat te breken. Wat dat betreft is ouwehoeren over het weer best wel universeel toepasbaar. Maar zij vond dus van niet. Ze was van de motorkap af netjes op de grond gerold, maar evengoed klagen.  U kent die types wel.
Nah, en daar heb ik dus de grootste moeite mee. Ik maakte een fout. Ja, ik had beter op moeten letten. En inderdaad; ik had alle waarschuwingen, betreffende het gebruik van mobiele telefoons in combinatie met het besturen van een voertuig, niet in de wind moeten slaan. Maar kom op zeg; ik zei toch ‘sorry’? Maar ondanks haar gebroken kaak -Althans, dat hoopte ik voor haar, omdat lelijkheid ook gewoon grenzen zou moeten kennen- was ze nog prima in staat allerlei nare verwensingen te uiten. Sterker, er kwam geen einde aan. Dat mens bleef maar zeiken en zemelen. En grof; u wilt het niet weten. Net of ik niet zou weten wat ze daar bloedend op de grond zou bedoelen met ‘Frijg de franker, fruile flootzak’. Ze mocht dan een hele rij tanden missen, maar ik ben natuurlijk niet achterlijk. Ik probeerde haar, door speels met de neus van mijn veiligheidsschoen in haar zij te schoppen, wat tot bedaren te brengen, maar hier viel geen land mee te bezeilen. Wat een secreet zeg.
Ze deed me een beetje denken aan een vorige vriendin. Toen ik haar destijds vertelde dat mijn ex zwanger van mij was, kon ze daar ook zo ontzettend lullig over doen. Zelfs nadat ik had gezegd dat ik dat inderdaad beter niet had kunnen doen. Mijn excuses had aangeboden. En bij de pomp een bosje ruikers voor haar had meegenomen. Bleef toen ook maar schelden en tieren. En ik kan daar dus slecht tegen. Bedoel, gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer. Kun je over alles wel boos blijven. God schijnt ons uiteindelijk alles te vergeven, maar vrouwen denken zelfs daar boven te staan. Hoeveel kapsones kun je eigenlijk hebben? Ik ga hier niet zonder omhaal lopen te beweren dat vrouwen geen gemis zouden zijn, maar veel dingen zouden er wel een stuk eenvoudiger op worden. Grof en vooral rancuneus volk is het. Ik kan echt niet anders zeggen. Ik bood nog een keer mijn excuses aan, maar het was aan dovemans oren gericht. Want zo zijn ze. En leren zullen ze het nooit. En dat was dan ook precies de tekst die ik, nadat ik mijn weg had vervolgd, What’s-Appte naar iedereen op mijn lijst. Mannen zijn gewoon anders. Beter. Slimmer. En we leren tenminste.